Det finns ett ord jag hatar. Sömnhygien

drömkurs

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det finns ett ord jag hatar. Sömnhygien.

Smaka på det. Präktigt så man storknar. Med en doft av desinfektionsmedel och foträta skor. Och fasansfullt tråkigt!

Sömnhygien täcker in allt det här man vet är bra för en men som ändå inte blir av. Slå av skärmarna i tid. Sluta hänga på sociala medier. Vara ute i dagsljuset på förmiddagen. Hålla regelbundna tider. Skippa, eller åtminstone skära ner på, kaffe, alkohol och stress. Och framför allt inte oroa sig!

Hur lätt är det egentligen???

Rengöras och rättas till

Sömnhygien. Det där ordet som lite försåtligt också antyder att det är något fel på en för att man inte sover bra. Att man är smutsig, eller dålig på något annat sätt. Något som måste rengöras och rättas till.

Som om man kunde tvätta sig ren från alla jobbiga tankar och egensinniga vanor som gör att man inte får den sömn man behöver! Precis som om det gick att desinficera bort alla sömnstörande känslor och minnen som gömmer sig i sinnets mörkaste skrymslen!

 

497900702-istock

Dags byta ut det!

Nej, nu tycker jag det är hög tid att vi byter ut det gräsliga ordet ”sömnhygien” till något som är mer neutralt. Eller kanske till och med positivt? För råden i sig är ju oftast kloka, speciellt de som påminner oss om vikten av att leva i samklang med dygnets växlingar och att skapa balans mellan aktivitet och vila.

Värme och medkänsla 

Att ta hand om sig själv och se till att sömnen får den plats i livet den förtjänar är både kärleksfullt och livsbejakande. Och i de fall sömnen krånglar trots att man gjort det man kan, är det extra viktigt att behandla sig själv med värme och medkänsla.

Oj, vilken utmaning, kanske du tänker.

Men egentligen är det ganska enkelt:

Vardagskärlek i det lilla

Jag är säker på att du borstar tänderna varje kväll, för att slippa hål och dyra tandläkarbesök. Eller att du tvättar händerna efter ett toalettbesök för att slippa bli sjuk. Det tar inte så mycket tid, det har blivit en vana. Du gör det för att ta hand om dig själv och för att undvika kostsamma påföljder.

En slags vardagskärlek i det lilla kan man säga.

Tänk om du kunde ha samma coola inställning till allt som har med sömn att göra?

En gåva till dig själv

Det finns mycket du kan göra för att sova bättre. Somliga råd är bättre än andra. Välj det som funkar för dig. Men vad du än väljer: tillåt dig att välja från hjärtat. Med utgångspunkt i vetskapen att du varken är defekt eller fel för att du just nu inte sover ”tillräckligt bra”. Och att vad du är gör som gynnar sömnen är en gåva till dig själv.

kien do 800x375Varför inte ladda ner den här enkla och kärleksfulla kvällsmeditationen för bättre sömn? Kanhända får den stopp på tankekarusellen så att du lättare somnar. Eller så ger den dig en stunds stillhet som gör att du enklare kan göra goda val som gynnar dig och din sömn.

Att investera i god sömn är en investering i god livskvalitet. Och vice versa – att prioritera god livskvalitet gör gott för sömnen.

 

Ladda ner här >>

 

Är jag helt ute och cyklar när jag skriver så här? Berätta gärna vad du tycker: